Leerstrategieën van het Atelier

Didaktische leerstrategieën  van het Atelier

De leer strategieën van het Atelier zijn geïnspireerd op het werk van Robert Marzano, Eric Jensen en anderen; Loris Malaguzzi, Rudolf Steiner, Maria Montessori, Howard Gardner, Rebecca Wild en Rabindranath Tagore.

  1. Ontwikkel- en werkdoelen vaststellen binnen iedere specifieke werkhoek en deze evalueren.
  2. Peilen van voorkennis van de kinderen en/of andere deelnemers.
  3. Diverse oefenmaterialen aanbieden en genoeg oefenmomenten creëren.
  4. Aantonen, onderzoeken van verschillen en overeenkomsten.
  5. Werken in teams, groepjes, duo’s.
  6. Instructies en verwerkingen in presentaties, tekeningen, foto´s, modellen, artistieke verwerking in 3D, fysiek of verbaal in liedjes en poëzie.
  7. Communicatie over begrip van inhoud, bevestigen en erkennen van geleverde inspanning. Iedereen wil gehoord, gezien en dus erkend worden in wat we kunnen of gedaan hebben.
  8. Eigen aantekeningen maken, mindmaps, samenvattingen en conclusies trekken.
  9. Vragen stellen, van de begeleiders naar de deelnemers, en het stimuleren van vragen van de deelnemers naar de begeleiders, nadenken, onderzoeks vragen opstellen en die controleren.
  10. Aanbieden van voorkennis d.m.v. ervaringen, spelen met materialen, maten, woordschat verbreding. (Priming)
  11. Regel 49,51. Kinderen zijn altijd meer zelf aan het werk dan dat er uitleg plaats vindt over materialen of kennis.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s